4 syytä, miksi ottaisit elämäsi omiin käsiisi

Tietyssä vaiheessa elämää tulee hetki, kun omista valinnoista, teoista ja sanomisista otetaan vastuu. Meidän jokaisen, niin minun kuin sinunkin elämäsi on loppupeleissä omissa käsissämme. Vastuun ottaminen elämästä voi olla jännittävää ja jopa pelottava hetki. Aikuistumisen kynnyksellä ja isommaksi kasvaessa esimerkiksi.

Miksi vastuuta ei voisi ottaa jo ennen kuin alkaa lähentyä täysi-ikäisyyttä? Vastuuta omista unelmista ja mielipiteistä sekä valinnoista? Se on kuitenkin myös hieno juttu, vaikka vastuun ottaminen voi olla jännittävää.

Vastuu omista mielipiteistään ja valinnoista voi tehdä omalle elämälleen ihmeitä. Voit tavallaan päättää omasta elämäntyylistäsi. Siitä, miten sinä suhtaudut itse eteesi tuleviin asioihin ja tilanteisiin. Voit päättää sitä kautta asenteesi ja mielentilastasi.

Päätät itse mistä kiinnostut ja mistä olet kiinnostunut. Esimerkiksi minä olen kiinnostunut bloggaamisesta, omannäköisestä elämästä ja yrittäjyydestä ja olen pitänyt niistä kiinni. Olen ylpeä näistä asioista, jotka minulla on ja kannan niitä ylpeästi mukanani.

Oma elämä. Omat unelmat.

Siisti ja jokseenkin myös jännä juttu on se, että voit (niin kuin minäkin) kehittyä ihmisenä ja oppia virheistä sekä valtavasti uutta. Epäilemättä ja vääjäämättä tulee virheitä ja kaatumisia, mutta se on sitä elämää. Juttu on siinä, että me voimme tehdä virheitä, oppia virheistämme ja yrittää asioita, ottaa riskejä, kun meidän elämämme ovat meidän käsissämme eivätkä muiden.

Yksi parhaista jutuista on se, että voit viedä elämääsi siihen suuntaan mihin itse haluat, kun otat vastuuta elämästäsi. Sinun ei tarvitse pitää muiden ehdottomia unelmia sinun unelminasi, kun seisot omien unelmiesi takana. Sun ei tarvitse seurata muiden ehdottomia koulutuspolkuja ja voit kertoa omista ajatuksistasi näistä asioista.

Voit toteuttaa unelmiasi. Esimerkiksi nyt minä elän sen kanssa, että pidän blogia ja päivitän instagramia välillä. Se oli unelmani joskus muutama vuosi sitten ja on huippua, että se on nyt totta. Tämän lisäksi minulla on ihan erilainen elämä, mitä mulla oli vuonna 2019. Minulla on erilaisempi elämänasenne, mitä kaksi vuotta sitten oli. Olen itselleni armollisempi, mitä olin vuosi sitten. Se on asia, mitä olen halunnut jo pitkään.

Muista siis, että vaikka omasta elämästä vastuun ottaminen onkin jännää (ja niin saakin olla) siinä on myös valoisia puolia. Eikö olisikin ihanaa saada sellainen elämä aikaan, josta vain joskus haaveilit? Ennen kuin voit tehdä sen sinun on otettava elämäsi omiin käsiisi.

Jätä kommentti